Bokningsinformation

Serviceavgifter

Bokning via  Kostnad 
BRA kundcenter  SEK 300 

 

Ombokning via  Kostnad 
BRA kundcenter SEK 350* 

*Tas endast ut om du bokat via resebyrå/nätresebyrå

 

Avbeställningsskydd

För att få återbetalning på biljetter som inte är återbetalningsbara enligt biljettens regler krävs att du har tecknat ett avbeställningsskydd. Avbeställningsskyddet kostar 149 kronor per resenär och är gratis för barn under två år. Avbeställningsskyddet måste tecknas vid bokningstillfället.
Avbeställningsskydd behöver inte tecknas vid bokning av biljettyperna EXTRA/BIO EXTRA. Dock behöver dessa biljettyper avbokas innan avgång för att kunna återbetalas.

Avbeställningsskydd gäller vid akut sjukdom eller dödsfall av resenären eller nära anhörig, detta skall intygas med ett läkarintyg eller en attest. Som nära anhörig räknas make/maka/registrerad partner, sambo, barn, föräldrar, svärföräldrar, syskon och mor-/farföräldrar.

Avbeställningsskyddet gäller inte vid avbokning på grund av:

  • Att syftet med resan har gått förlorat
  • Läkarbesök eller behandlingar som planerades innan din resa bokades
  • Planerad operation

Så här ansöker du om återbetalning:

  • Avbokning måste ske senast 30 minuter före avgång genom kontakt med BRA. Utanför våra öppettider godkänner vi meddelanden som har skickats till oss senast 30 minuter före bokad avgångstid. Observera att avbokning via hemsidan inte fungerar i dessa fall.
  • Scanna eller skicka in ditt intyg i original till vårt kundcenter eller per post till:
    BRA Sverige AB
    Box 15040
    200 31 Malmö

    Intyget skall vara BRA tillhanda senast 30 dagar efter aktuellt resedatum. 
  • Intyget skall vara stämplat alternativt utskrivet på vårdinrättningens brevpapper. Intyget skall visa resenärens namn och personnummer, läkarens namn och kontaktuppgifter samt sjukdom eller anledning till avbokning för aktuella resedatum. Vi godkänner elektroniska läkarintyg men de måste innehålla samma uppgifter som ovan.
    Släktskapsintyg skall bifogas vid tillämpliga fall.
  • Exempel på vanliga och godkända läkarintyg är till exempel från Försäkringskassan, Vårdcentrals brevpapper med stämpel, Kry appen och Doktor 24.
  • Kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas inte.

Informera om allergi vid bokning

Matallergi

I maten vi serverar ombord förekommer inte nötter. För dig som allergiker är det dock viktigt att veta att maten kan innehålla spår av nötter. Vi kan dock inte garantera att inte någon av passagerarna har nötter med sig ombord. Därför är det bra om du som har luftburen nötallergi, informerar oss i god tid före avresa via vårt Kundcenter. På så vis vi kan informera övriga resenärer vid gate och ombord om att inte plocka fram eventuella medhavda nötter.

Pälsallergi

Om du är allergisk mot pälsdjur ber vi dig kontakta vårt Kundcenter i samband med bokning så att vi kan kontrollera att det inte finns djur med på din avgång.